1/19/2014

Polárny chlieb





Polárny chlieb (Swedish polarbröd) vynašiel  v minulom storočí v severnom Laponsku obyčajný pekár. Skladá sa z ražnej múky a pšenice, vo Švédsku sa používa ako základ pre sendviče. Denne teší tisíce Škandinávcov, a to najmä v ranných hodinách - a dnes potešil aj nás.

K receptu som sa dostala náhodne, FB skupina  One globe • One meal • One day & Many cooks vyhlásila tému tohto víkendu Arctic/Polar WKND. Mala som chuť zapojiť sa a tak som googlila, či by sa nenašiel zaujímavý recept na vyskúšanie. Termín POLÁRNA KUCHYŇA mi moc toho nehovoril. Keď som našla viacero variánt a mnoho obrázkov tohto chlebíka, bolo rozhodnuté. Výsledný recept som si prispôsobila, tak aby vyhovoval našej chuti a zásobam v špajzi, ale žiadne zásadné zásahy to neboli. Švédi zvyknú pridať do cesta feniklové semienka a tiež dajú viacej cukru - nasladlý - taký je ich typický chlieb, čo my zas tak moc nemusíme.

Chlebík je výborný, recept nenáročný, preto ak máte možnosť a chuť, nerozpakujte sa ho vyskúšať. My sme si dnes spravili sviatočné raňajky ale viem si ho predstaviť aj pokrájaný na menšie kocky, viacej prevrstviť náplňou, prepichnúť špáradlom a nezvyčajný, chutný i vzhľadný  aperitizér je na svete.

Pozn.: hoci je január, v našej  záhrade stále nájdete čerstvý mladý kôpor.

Recept na Polárny chlieb

Cesto je kysnuté, z uvedeného množstva získate 15-16 kusov o priemere 12 cm - v takej veľkosti sa robí aj originálne.


Prísady na cesto:

• 300 g pšeničnej múky, použila som semolínu, dostať ju v Billa, spravíte z nej aj domáce cestoviny
• 100 g celozrnnej ražnej múky
• 250 ml mlieka(alebo vody)
• 50 g masla
• 10 g cukru
• 10 g kvasníc (dala som čerstvé)
• 2 lyžice medu
• 1/2 prášku do pečiva
• 1 a 1/2 čajovej lyžičky soli 

Vypracujem mäkké  hladké cesto, ktoré v guličke nechám v miske kysnúť približne 75- 90 minút. Potom cesto vyberiem a vyvaľkám na tenko - asi 2 mm hrúbky, aj menej  a vykrajujem kolieska. Cesto pri váľaní možno podľa potreby  podsypať múkou. Kolieska placky ktoré vzniknú, ešte kúsok rozvaľkám, mám radšej chlieb tenší. S cestom sa výborne pracovalo. Bez lepenia, bez odpadu. Placky poprepichujem nahusto vidličkou. Pečú sa v suchej, poriadne rozohriatej panvici na strednej teplote - použila som liatinovú panvicu, myslím že aj v teflónovej vám to pôjde.  Z každej strany 2-3 minútky. 

Placky chleba ukladám na tanier a nakoniec ich prikryjem utierkou a nechám pred podávaním chvíľu odležať.

Nátierka pozostáva z lučiny, pár lyžíc pochúťkovej smotany a kôpru.  K tomu plátok údeného lososa.
Nabudúce spravím dvojité množstvo, nakoľko uvedené sme štyria dospelí a dve deti  zjedli behom chvíle.




Poslednú fotku pridávam z nostalgie a sentimentu. Pár rokov spät sme s našimi priateľmi prežili v švédskom Štokholme nezabudnuteľný predĺžený víkend plný veselých chvíľ a krásnych potuliek po pokojnej severskej metropole. Snáď sa nám podarí niekedy sa tam ešte vrátiť a zažiť predvianočnú atmosféru, a tiež viacej cestovať krajinou. 


 ♥ ♥ ♥

22 komentárov:

  1. výborné , krásne popísané , a foto , to už ani nepíšem, :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dakujem pani Jarka, poznam vas z varechy a vasa ma pochvala ma velmi hreje a vazim si to :)

      Odstrániť
    2. Milá Andrejka, nie je za čo, recepty sú krásne prezentované a nemám pochyby , že aj výborné na tanieri :-) Pekný víkend :-)

      Odstrániť
  2. nadhera...., pripomina mi to troska arbsky chlieb, ktory si kupujem, ked robim napr. avokadovu pomazanku, ci humus alebo obdobne, troska ho zohrejem, pokrajam na trojuholnicky a naberame....:))) Adka nadhera cele, ja by som si posmakla, ked boh da, vyskusam....:*

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Andrejka mňaaaam...vyzera to dobre aj mne to pripomína arabsky chlebík ktorý robievam.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dakujem Majka :) musim aj arabsky raz vyskusat,mas nejaky osvedceny recept?ak ano,posli mi,prosim .

      Odstrániť
  4. Fúha Adi, chlebík vyzerá fantasticky! Ten určite vyskúšam.
    Zmienka o Stockholme mi pripomenula aj mojich pár hodín - aj keď iba na letisku. Nevošla som sa do lietadla, resp. potrebovali niekoho nechať letieť až ďalší deň, tak som sa obetovala. Bez batožiny, kozmetiky a všetkého okrem kabelky a kompu som strávila noc v letiskovom hoteli a povečerala so starším pánom, ktorý sa obetoval tiež. Dali sme si spolu večeru a vyzerali ako starý pán s mladučkou milenkou. Dodnes sa na tom vnútorne bavím. Ale aspoň môžem povedať, že som v Stockholme strávila pár hodín (nielen prestupmi na letisku). :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Katka, dakujem. ty ked nieco napises, tak to stoji za to :)). sa tu usmievam..si mi pripomenula, ze ja som takyto prestup zazila v Parizi a tiez mam usmevnu spomienku..ale vtedy mi do smiechu nebolo..presuvali sme sa z jedneho letiska na druhe, busom plnym cudzich ludi ale aj kolegovcov z roznych krajin - ucastnikov projektu, v ramci ktoreho sme leteli na Reunion - na pracovny pobyt. kedze pocas letu z prahy do pariza som bez rozmyslu, ci bez zmyslu? pojedla a popila vsetko, co dali, v tomto buse ma chytila potreba na velku..kedze tam nebola toaleta ani moznost zastavit,skoro som tam umrela...v "smrtelnych krcoch a potoch" som prezila tu hodinovu cestu, odpocitavajuc kilometre, ktore kazdu chvilu ohlasovali bliziace sa letisko, samozrejme v dopravnej zapche postupujuc po metroch..uff :))) dnes uz sa smejem, ale vtedy...nikdy viac...

      Odstrániť
    2. PS: Stokholm je carovny, domacky..a chlebik vynikajuci. ty ho urcite vylepsis, pocitam, ze vymenis pomery muk.. ;)

      Odstrániť
    3. No, ja nie som moc na plané prázdne reči;-) Poviem len vtedy, keď to má mať zmysel a len to, čo cítim / myslím naozajsky.
      Tvoje polárne určite pozmením, minimálne mlieko pôjde ta preč, ostatné dohútam, keď budem nad hrncami :-)

      Odstrániť
    4. Adinka, otestované, vyskúšané. Chlebíčky sú veľmi dobré. Zmenila som: vodu miesto mlieka, oliváč miesto masla, múky (pšeničná hladká:celozrnná ražná - 250:150 g) + pridala som do cesta mletý rozmarín. Nevykrajovala som, ale robila klasické placky - vaľkané jednotlivo - tak sme ich mali všakovakejšie a väčšie ako ty. Pochutnali sme si. Ďakujeme za inšpiráciu.

      Odstrániť
    5. Kati,tomu som rada..niekedy zase ja skusim tvoju verziu. na tvare nezalezi, dolezita je chut.

      Odstrániť
  5. Andrejka , ďakujem , potešila som sa , že sa poznáme , aj keď len virtuálne.
    Tvoje (tykáme si) recepty sú exscelentné, vidieť , že si milovník dobrého jedla. Dnes som robila šišky od našej Táničky cistinka, robila som ich vlani, nemali chybu, dnes som si to po roku zopakovala, určite do veľkej noci budú u nás častejšie.
    (babkine šišky) pod tým ich nájdeš, keby sa ti zachcelo.
    Na vareche pridal martinis perfektný recept, šalát s avocádom, ten určite spravím, avocádo je u nás v jedálničku skoro každý deň.
    Prajem pekný neskorý večer , J.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dakujem Jarmilka :) asi sme spolu npriamo ekomunikovali,ale zachytila som ta na vareche,uz davnejsie a viackrat. sisky zvazim, idu fasiangy..mam tie vyborny recept od susedky, taky overeny. Tanickine recepty su skvele,naposledy som robila zemiakove pagace,vynikajuce boli. avokadovy salat - dohladam si :) av. je zdrave, musim povedat mojmu chlapovi, aby kupil. podobne prajem pekny vecer, tesim sa nasmu zoznameniu :)

      Odstrániť
  6. Dobrý den, právě to zkouším, ale chybí tu nějaká tekutina.. je to strašně suché těsto, není tam nějaký omyl prosím? Díky

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ano,prepacte,doplnim-vypadlo mi 250 ml mlieka. uff, uz ste to asi nestihli..velmi ma to mrzi.

      Odstrániť
    2. Andrejko, nevadí, dala jsme sice vodu :), ale přibližně tolik, kolik píšete ;) dělala jsem to pak od oka. Nic se vůbec neděje :). Dala jsme do toho těsta i fenyklová semínka, a sezamová, a chutná výborně! Chutná tak dobře, že to jedl i manžel, i kamarádka, i náš nejmenší, a upřímně doufám, že to bude chutnat kamarádce a jejímmu muži, kteří mají ve Švédsku příbuzné :).
      Díky moc Míša

      Odstrániť
    3. to mi odlahlo..trapilo ma to cely vecer...verim, ze aj s vodou su chutne :) fenikel skusim niekedy aj ja. dakujem Miska :)

      Odstrániť

Vložte svoj komentár: