2/07/2014

Lamington cake




Lamington je dezert  austrálskeho pôvodu. Tvorí ho kocka o rozmere 4 cm piškótového cesta obalená v tradičnej čokoládovej poleve, a  potom v  sušenom kokose. Lamingtonky sa niekedy podávajú ako dve polovice  zlepené  vrstvou krému alebo jahodovým džemom. Sú dostupné  v juhoafrických a austrálskych   kaviarňach, baroch, obchodíkoch i na pultoch supermarketov. Na Novom Zélande je obľúbená verzia s malinovým džemom. Nájdete ich bežne aj na letiskách.
 
Podľa fotografie si asi poviete- aha kokosové ježe. Mňa to tiež prvé napadlo, keď som guglila a pátrala po nejakom typickom austrálskom dezerte.  Je tam podobnosť s obaľovaním piškótového cesta v čokoláde a kokose, avšak ingrediencie sú iné a tiež chuťovo je to rozdiel.  Aby ste mi verili, v tomto poste uvediem aj taký klasický - sestrou používaný a obľúbený recept na sk kokosové ježe. A práve som sa dočítala, že chorváti majú tiež niečo podobné - čupavci/chlpáče.
Ježe som naposledy jedla v detstve na niektoré Vianoce - boli moje obľúbené, i keď ma moja mamina v telefóne presviedčala, že ich nikdy nerobila. Keď porovnám hmlistú spomienku so včerajšími lemingtonkami - toto cesto je vlhkejšie, hutnejšie, maslovejšie. Nie také piškótové, špongiové, suché a dieravé, ako pri kokosových ježoch. Niekomu to môže vyhovovať, inému nie. 

Možno toto nie je úplne tradičný recept, avšak zaujal ma najviac spomedzi tých vygooglených "lamingtons best recipe". Napadlo ma formu na pečenie po vymazaní tukom nevysypať múkou, ale som použila kokos. Tie vône, čo sa šírili z rúry...aaach.... (alebo to bolo mojim pôstnym dňom?). Obaľovanie v čokoláde a kokose bolo na mňa prpľavé, nabudúce koláčik nakrojím do polovice, spravím naň mriežku, zalejem čokoládou a zasnežím kokosom a hotovo. Po stuhnutí  a odležaní ho  dokrájam na menšie na kúsky.

Tento recept je stavaný na formu 20x20 cm. Mňa zachránila naša liatinová panvica so snímateľnou rúčkou, je ozaj skvelá a všestranne použiteľná, ešte na nej nič neprihorelo, plánujem v nej i chlebik upiecť.

Môj korpus vyzeral takto:



Lamington cake

INGREDIENCIE

Korpus:
• 190 g masla
• 220 g krupicového cukru
• 1 lyžička vanilky (z v. struku)
• 3 vajíčka
• 350 g polohrubej múky
• 250 ml mlieka


Poleva:
• 220 g tmavej čokolády
• 250 smotany na šľahanie
• 1 lyžička vanilkového extraktu



Strúhaný kokos na obaľovanie


Zmäknuté maslo vymiešam s cukrom do peny, pridávam vajíčka, zapracúvam pekne po jednom. Pridám štipku soli,ktorú dávam dá sa povedať do každého cesta. Primiešam ostatné ingrediencie. Nádobu na pečenie vytriem maslom a vysypem strúhaným kokosom.
Pečiem v rúre vyhriatej na 170°C cca 30 minút. Riaďte sa svojou rúrou.
Po upečení korpus vyklopím, nechám vychladnúť a nakrájam na rovnaké kocky. Okraje som zrezala a vyjedla, boli úžasné ešte také poloteplé.
Ingrediencie na polevu na slabom ohni zohrejem a miešam, dokiaľ sa čokoláda neroztopí. Čoskoro vznikne hladká poleva v ktorej kúsky máčam a obaľujem v strúhanom kokose. Nechám odležať, stuhnúť. 

Dobrú chuť!

Inšpirácia na Lamington cake pochádza odtiaľto tu.


Kokosové ježe

INGREDIENCIE

Korpus:
• 1 polievková lyžica oleja
• 250 g práškového cukru
• 3 polievkové lyžice medu
• 4 vajíčka
• 400 g polohrubej múky
• 200 ml mlieka
• ¾ prášku do pečiva

Poleva:
• 10 0 g kryštálového cukru
• 11 polievkových lyžíc vody
• 1 HERA
•20 g kakaa
• trochu rumu

Strúhaný kokos na obaľovanie


Šľahám žĺtky s cukrom a medom do hladkej peny. Pridám olej   a mlieko. Pomaly zapracujem múku s práškom do pečiva a na záver postupne  vmiešam tuhý sneh z bielkov. Polevu varím roztopením a dôkladným zmiešaním uvedených prísad v parnom kúpeli. Zvyšok postupu  je rovnaký.


Ak ste dočítali až sem a zamýšľate sa nad tým, prečo austrálsky recept, dôvod je prozaický  - vo FB skupine ONE GLOBE • ONE MEAL • ONE DAY & MANY COOKS sa v uplynulom týždni varili a prezentovalí z austrálskeho kontinentu.

 



13 komentárov:

  1. podobný jsem měla včééra!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ja ježe veľmi nemusím, lebo sa mi zdajú niekedy trochu suché. mám rada také vlhkejšie koláčiky....tak tento by mi možno teda aj ulahodil. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mnam, ja som robila z jogurtoveho cesta a boli tiez super :) Beha mi tu nejaka lienka po monitore!!!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Miska, dakujem..ak beha ,tak je dobre, vitaj na haji ..nefunguju mi smailiky, pisem na nb, neviem najst tu spravnu zatvorku..

      Odstrániť
  4. Koláč ti vyšiel krásne. Už som to raz spomínala u Zuzky Na tanieri ... moja babička robievala najlepšie kokosové kocky (na moje chute samozrejme), neboli nikdy suché ako bývajú v obchodoch či cukrárňach. Nakoniec sa mi podarilo vyňúrať aj starý rodinný recept, len sa do neho pustiť. Mala som ten koláč strašne rada, a babička ho moc rada nepripravovala - presne kvôli tomu polievaniu čo spomínaš, že je to piplačka. Chcem sa len uistiť, či si vo svojom recepte nepoužila ani štipku prášku do pečiva. Koláč ti vybehol dosť (až sa čudujem) a v anglickom recepte je Self raising múka - tak to len taká kontrolná otázenka (nerýpem ;-).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kati, bez praskua do peciva sa to robi, recept sedi. tesim sa na tvoj babickovsky recept,take su naj. dakujem,pa. dnes na treti den boli genialne,tie posledne kusky,co ostali..

      Odstrániť
    2. teda ja som to robila bez pdp,som si nevsimla, ze ta muka je nejaka speci ;

      Odstrániť
  5. Andrejka, bol naozaj vyborny, velmi sme si pochutnali. Gabika

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Gabika, som velmi rada, vdaka za feedback...aj ja ho zopakujem..:)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. vyzeraju nadherne, podla ingrediencii, velmi chutne, aj ja mam recept na kokosove kocky, nerobila som ich davno, ale tiez su makkucke, vlhke, recept mam od Danice, ona od svojej babky, myslim..., prave som si na to spomenula, nosila ich na intrak, velmi mi chutili..., musim oprasit..., ale urcite vyskusam aj tento australsky, ze chyba prasok do peciva, ma velmi zaujalo :) CMUK

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. takk ho pekne opras,a posli aj mne.dakujem..nech sa dari v praci,cmuk!

      Odstrániť

Vložte svoj komentár: