7/27/2014

Kolokithopita - grécky cukinový koláč


Ochutnali ste niekedy grécke OUZO? Ak áno, tak viete, že to nie je chuť pre každého. Rovnako aj tento koláč. Robí to mäta a kôpor v plnke. Ak ste otvorení novým chutiam a radi jete jedlo, ktoré vo vás vyvoláva asociáciu leta, tak tento recept nevynechajte.

Opäť v hlavnej úlohe cukina/cuketa. Myslím si, že dobrých receptov s touto superzeleninou nikdy nie je dosť. Áno, pre mňa je to superzelenina, lebo z jedného vrecúška semienok, kúpených asi za euro v supermarkete, v mojej záhrade vyrástla džungľa listov, kvetov a plodov. Keď sa k nej priblížim, žije to tam. Včielky bzučia,  mravce lozia, skoro počujem ako cukiny rastú! Naozaj z večera do rána. Keď som ich sadila, zdalo sa nám so susedou, že som ich zasadilo možno až prihusto. Ale mojim cukinám sa to zdá sa páči. Robia si navzájom tieň , udržujú vlhkosť a spokojne rastú. Už teraz ľutujem, že ich nepočítam. Naozaj platí to, čo som nedávno niekde čítala, že mať svoju záhradu, to je pocit ako keby človek  vlastnil tlačiareň na peniaze.

Koláč obsahuje  čerstvé bylinky - kôpor, mäta, petržlen. Môžete ich obmeniť a tak si výslednú chuť regulovať pre seba, pre chute svojej rodiny.   Pri pečení  rozvoniaval ako pečúce sa lístkové cesto, no cesto je bez masla, je v ňom olivový olej. Rýchlo ho umiesite, nemá v sebe kvasnice, ani prášok do pečiva, ani sódu bikarbónu. Polovicu múky som nahradila celozrnnou hladkou múkou. 

Nám chutil teplý, chutil aj studený. Keď však uhryznete kus s väčším počtom mätových lístkov, môže sa vám zdať, že sa doňho prepašovala pepermintová  žuvačka. A to každému nechutí. Preto opatrne s mätou. Ako vravím, dochuťte si plnku tak, ako vám vyhovuje, aby ste s  výslednom produktom boli spokojní.

moje cukinovisko



Kolokithopita - grécky cukinový koláč

Cesto:
1 vajce
125 ml mlieka
75 ml olivového oleja
1/2  lyžičky soli
350 g bielej múky
1 žĺtok na potretie
múka na podsypanie pri váľaní

Náplň:
600-700 g cukiny
2 cibule
1 vajce
150 g balkánskeho syra
čerstvé bylinky - kôpor, petržlen, mäta (keď vymeníte petržlen za pažítku, ochutnáte kolokithopitu na bulharský spôsob)
čierne mleté korenie
soľ

Postup:
Cukinu umyjem, nastrúham a posolím. Nechám 15 minút odležať, aby pustila šťavu. Rúru predhrejem na 180°C. Cesto vypracujem spojením všetkých ingrediencií do hladkej gule. 
Cibuľu nakrájam na kocky a restujem do sklovita na olivovom oleji, pridám čierne mlete korenie. Vypnem. Primiešam  zo šťavy vytlačenú cukinu a bylinky. Nasekané, okrem mäty, tú som dala v lístkoch (10 ks lístkov). Ochutnám, ak treba dosolím, dochutím. Zapekaciu misu vytriem maslom, vysypem múkou a z väčšej polovice cesta vyvaľkám koleso tak,aby obvod presahoval obvod  misy. Z menšej časti cesta vyvaľkám koleso na prikrytie plnky a prebývajúce cesto zahnem dovnútra po obvode koláča vytváram záhyby.
Predtým však vylejem plnku na spodné cesto a rozdrvím na ňu syr. Až potom prikladám vrchné cesto. Po povrchu potriem žĺtkom. Prepichnem vidličkou zo trikrát a pečiem  30-40 minút. 

Nabudúce plnku dochutím cesnakom, vynechám mätu a kôpor.  Už to však nebude Kolokithopita.

Dobrú chuť!





10 komentárov:

  1. Andrejka, nemám slov, ... musím vyskúčať, a opat super fotky. Pekné prázdniny. Gabi

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dakujem velmipekne, Gabika. aj tebe a celej rodinke radostne prazdniny!

      Odstrániť
  2. Aduska kolacik vyzera lakavo...ja mam rada takuto kombinacciu chuti, horsie je to s mojim drahym....a fotecky su p r e n a d h e r n eeeeeeeeeeee....cmuk :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. nadherna zelena, krasna zdrava zahradka Adulik, zavidim uprimne, ze mozes rano vybehnut skontrolovat co sa v noci udialo...ta moja je prilis daleko a zije si svojim vlastnym zivotom, snad na dochodku...zazijem tieto tvoje krasne rana... a bylinkova na balkone doplatila na dvojtyzdnovu dovolenku, cela skoncila v smetiakoch :( co uz, nemozes mat vsetko :)
    cukinovy kolacik vyzera famozne, urcite by som skusila, len by asi v mojom pripade bolo treba setrit koprom, s tym som neni kamaratka od malinkata a asi to ani nikdy nebude laska...:))) z dostupnych a mne znamych bylin, tento fakt pre svoju vyraznu vonu a chut nie je moj kamos.....cukina bola vcera na veceru, so salatikom, orestovana na olivovom oleji s mrkvou. cibulkou a cesnakom a susenou sunkou, velke mnamo :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Marus, dakujem za tvoje skvostne komentare. su skutocnou ozdobou mojho blogu. ten salatik co uvadzas v zavere by som si hned dala. dik za tip.cmuk*

      Odstrániť
  4. Andrejko tak cuketkam sa ti mimoriadne dari...moje zožrali slimaky :-( jedna biedna ostala a spamätáva sa...snaď niečo aj zarodi. Fotky neskutočne krásne, maj sa krásne, pozdravujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Adka, urcite vyskusam tento receptik, vyzera to vyborne...mnam, a veru ze to ja spravim s cukinky, co som dosatala priamo od teba dakujem za ne velmo:) su poriadne macane:) krasne sa ti ta tvoja zahradka rozrastla,to hned vidiet ze sa pekne a s laskou o to staras:)

    OdpovedaťOdstrániť

Vložte svoj komentár: