1/06/2015

Zemiakové pagáče


Ach jo, najhoršie je rozhýbať sa a začať. Môj blogový vlak v minulom roku akoby dobehol do svojej stanice, kde spokojne odfukoval, dodymil, zapadol bielučkým snehom a  teraz rozdriemaný, nie a nie sa rozbehnúť. Skúsim napnúť môj blogerský sval a niečo málo postnúť. V tomto príspevku nájdete recept na zemiakové pagáče, ktorý som dostala od Anky v meninovom darčeku s doporučením, že sú fakt skvelé (áno, sú). Kedy už piecť kysnuté, nadýchané, zemiakové cesto, keď nie v zime, kedy sa to rozleží, alebo aj rozhýbe pri zimných prechádzkach. Ľúbite zimu? Ja moc. Tak ako aj jar. Leto tak trochu pretrpím a jeseň je moja srdcová záležitosť. To už je o mne notoricky známe. Recept som vyskúšala, s drobnými obmenami. Mlieko som nahradila vodou, ubrala som oleja, Heru som vymenila za maslo, tiež v menšom množstve. Nevykrajovala som okrúhle koláčiky - odrezky zemiakmi prekladaného cesta sa mi nechcelo znovu spájať s múkou a vaľkať. Takže som vyvaľkaný plát cesta nakrájala radielkom, čo majú deti v sade náradí na prácu s plastelínou. Pekne  halabala  na tyčinky nejednotnej veľkosti. Pagáčiko-tyčinky sa podarili. Sú nadýchané, mäkké a plné vône domova,  ako z najkrajších detských spomienok pri babkinej peci.  Krpci ich večerali s horúcim bylinkovým medovo-citrónovým čajom, po pobyte vonku a váľaní sa v snehových závejoch im akurátne padli. 


Nech sa páči, originálny recept:




Moja verzia:
  • 1 kg hladkej múky špeciál
  • 7 zemiakov uvarených v šupke
  • 550 ml vlažnej vody
  • 1 kocka kvasníc
  • 1 veľká kopcovitá polievková lyžica soli
  • 1 vajce
  • 150 ml rastlinného oleja
  • 180 g masla
  • 1 vajce na potretie
  • rasca, sezam, soľ na posyp

Múku preosejem do väčšej misy. Trochu z nej odložím na podsypanie hotového cesta. Osolím ju a premiešam. Vyhĺbim v nej jamku, do ktorej rozrobím kvasnice a tie zalejem vodou. Keď vybehne kvások - trvá to cca 20 minút, pridám zvyšné suroviny, okrem zemiakov a masla, a vymiešam hladké cesto. Miesim dovtedy, kým nie je misa celkom čistá a cesto spojené do kompaktnej gule. Nechám ho prikryté utierkou na teplom mieste hodinu a pol vykysnúť. Potom ho preklopím na jemne vysypanú dosku, kde ho vyvaľkám na hrúbku asi 1 cm. Poukladám naň najemno strúhané zemiaky, plátky masla, posolím od oka a prekladám. Asi zo 5-6 krát ho preložím a vyvaľkám  na hrúbku najviac 1cm - podsypem podľa potreby, aby sa nelepilo. Vykrajujem požadované tvary, ktoré nechám na plechu vyloženom papierom ešte podkysnúť, aj 20 minút. Zatiaľ sa rúra vyhreje na 220°C. Po vložení do rúry zastriekam rozprašovačom s čistou vodou - para vylepšuje lístkovanie cesta.

Dobrú chuť.





* * *



6 komentárov:

  1. Boli uplne ze bozske!!!! Na lavkach je najkrajsie a najfotogenickejsie to hrdzave pletivo :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Andrejka fotky sú nádherne a zemiakove pagáče som robila už davno, trochu inak. Dik za pripomenutie, skúsim raz tento tvoj receptik. Maj sa krásne.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vyskusane pagaciky.vybornee! Poslala som report cez viber ;) cmurk Andrejka ❤

    OdpovedaťOdstrániť

Vložte svoj komentár: