3/20/2015

Rozlúčka so zimou


Zima dnes o polnoci odovzá svoje žezlo jari. Na veľkú radosť väčšiny z nás. Čakajú nás dni plné zmien, slniečka, všetko sa zazelená a začviriká. Treba vyčistiť pamäťové karty, nabiť baterky do fotoaparátov a vyraziť konečne do prírody a opájať  sa jej vôňami a zvukmi.

Aj keď v zime, dostali sa mi pred pár dňami do rúk letom prehriate sušené rajčiny. Čo s nimi? Naložila som ich do marinády z olivového oleja, cesnaku, lávovej soli a prihodila som celé chilli papričky, nech je olej mierne pikantný, v čase grilovačiek akoby som našla.


Lávová soľ KALA NAMAK - alebo inak čierna prírodná soľ z Himalájí. Po zomletí nadobudne ružovkasto - sivú farbu. Pre jej vajíčkovú príchuť je obľúbenou ingrediencou vegánov. Okrem ďalšieho pôsobí priaznivo na náš  zrak, hydratuje pokožku, vyživuje nechty, zlepšuje trávenie. Dostala som ju vo vianočnom  balíčku, ktorým ma prekvapila  blogerka Gabika s nesmierne šikovnými prstami. Viac o nej sa dozviete na jej blogu My way. Na soľ som tak trochu pozabudla, ale už je v užívaní - Gabika, ešte raz veľmi pekne ďakujem.



Marinované sušené rajčiny majú mnohoraké využitie.  Naposledy som nimi dochutila tento kuskus šalát s jarným hráškom a píniovými orieškami. Velice lahodná záležitosť. Najlepší kuskus pripravím jednoducho. Kúsok masla roztopím v olivovom oleji, krátko restujem sekaný cesnak a prihodím šálku kuskusu. Premiešam, prehrejem, ochutím lyžičkou mletého koriandru.  Následne zalejem 2 šálkami  horúceho zeleninového vývaru (s prižmúrením oboch očí nahradíte aj vodou). Uvediem do varu, znížim teplotu na minimum a po uplynutí 5 minút vypínam. Kuskus  nechám prikrytý  dôjsť a vychladnúť. Hrášok vhodím do vricej vody a 3 minúty blanšírujem. Vyberiem, vhodím kúsok masla a zatrasiem, aby sa maslo roztieklo. Pripojím oriešky nasucho orestované na vyhriatej panvici, dochutím soľou, čerstvou sekanou petržlenovou vňaťou a podávam. Dobrú chuť!


Dávam vám do pozornosti    súťaž o  ošatku na kysnutie chlebového cesta, ktorá v týchto dňoch beží na stránke Bytčan.sk, s ktorou spolupracujem a v sekcii RELAX príležitostne uverejňujú moje články. Vďaka ošatke bude váš domáci chlebík naozaj na zahryznutie.


Tých, čo sú z Bytče a okolia by som rada pozvala na Veľkonočný malý trh  v Bytči. Mám v pláne zastaviť sa,  niečo jarné kúpiť, niečo nafotiť, stretnúť staré známe tváre, podporiť správnu vec. Držím palce, aby na trhu všetko klapalo a  obchod prekvital!






8 komentárov:

  1. Tak sa snáď uvidíme zajtra ;)
    sušené rajčiny mi strašne chutia, kde si sa k nim "dostala" ?
    jar je dátumovo tu, teším sa veľmi. Aj deťúrence dnes hodili morenu do rieky :)
    papa

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Simi, aj v Lidli ich mavaju, v ramci italo dni urcite, som vyskusala, su dobre, aj ked musim povedat ze najlepsie som mala priamo z Italy, Benatok, ale daju sa kupit rozne aj vo fresh marketoch, bio, ci zdravych obchodoch...
      Adulik, kuskus v tvojom podani, urcite mnam, mam rada... )
      na jar sa tesim, ale mne bude aj za zimou luto )))

      Odstrániť
    2. Maruška vďaka Ti. Každé ročné obdobie má niečo do seba, vieš že ja si najviac vychutnávam melancholickú jeseň. Objímam.**

      Odstrániť
  2. Rajčiny si robim ja sama doma a mam ich ešte trošku v zásobe :-) už aby bolo leto, toho leta mam v pláne si ich nasušiť dvojnásobne sú fakt dobre. Priznam sa kuskus robievam malokedy ale dik za pripomenutie, bude kusku :-) Fotky krásne a chlebík vyzera tak chutne až mi slinky tečú, môj sa prave dopeka. Jaaaaj a na jar sa Andrejka veeeľmi tešim aj keď ja som už s pracami v záhrade na jar takmer v polovici. Prajem krásny víkendik.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Majka. Viem si predstaviť, že už sa v Tvojej krásnej záhrade naplno realizuješ. A domáci chlebík mi vonia až sem. Zdravím a aj vám krásny víkend :)

      Odstrániť
  3. Furt sa tu niečo nové dozviem. Ďakujem Ti, Andrejka :)

    OdpovedaťOdstrániť

Vložte svoj komentár: