12/02/2011

Citrónový krém s lieskovcovými sušienkami


Knihu G. Ramsaya - Nedeľný obed s rodinou a priateľmi  máme niečo vyše roka a dlho ležala v knižnici,  zabudnutá. Včera som ju vytiahla,  prelistovala. Je  plná inšpirácií. V čase keď ju môj muž kúpil, som ju prečítala celú a odložila, nič som nevyskúšala, pritom obsahuje najmenej sto zaujímavých receptov a osobných komentárov Gordona. Vlastne sa mýlim, zopárkrát sme pripravovali  nedeľný vývar podľa jeho receptu, kde pointa tkvie v prudkom opečení mäsa aj zeleniny na oleji predtým, ako sa dajú variť - vývar je zlatisto - hnedasto zafarbený, plný intenzívnej chuti. Včera mi padol do oka recept na  smotanovo - citrónový dezert. Nič zložité, aj keď som určite nedosiahla Gordonovu dokonalosť. Jeho krém v poháriku stojí ako šľahačka, môj je krémový,  hoci keď som dodržala celý postup i suroviny.  Chuťovo je to fajnovôstka. Milujem recepty, kde zoznam ingrediencií spočítate  na prstoch jednej ruky.

Takže pre 4 osoby potrebujete:

300 ml šľahačkovej smotany
75 g krupicového cukru
šťava z 1-2 citrónov
mandľové sušienky na podávanie - mala som lieskovce, takže naše sušienky boli lieskovcové  :)

Postup:
Smotanu nalejem do malého kastróla a pridám cukor. Nechám pomaly zovrieť a stále miešam, kým sa cukor celkom nerozpustí. Keď smotana začne vrieť, varím ju za stáleho miešanie ďalšie tri minúty.
Kastról odstavím z ohňa a prilejeme šťavu z 1 citróna. Zmes čo najdôkladnejšie premiešam. Mala by začať okamžite hustnúť. Ochutnám a ak krém nie je dosť kyslý, ešte prelejem citrónovú šťavu. Mal by byť sladkokyslý a krémový.
Krém nechám chladnúť asi 5 minút a potom ho prelejem do pohárov/misiek. Prikryjeme ich priesvitnou fóliou a uložíme do chladničky na 3 hodiny, ale najlepšie na celú noc. Ak je krém príliš tuhy, vyberieme ho z chladničky 15 minút pred podávaním, aby trochu zmäkol. Podávam so sušienkami.


Moje lieskovcové sušienky:

2 bielka
150 g trstinového cukru
50 ml medu
200 g pomletých lieskovcov

Bielka s cukrom šľaháme do hladkej peny, aj 10 minút. Potom pridáme med a na koniec lieskovce. Ozdobným vreckom striekame požadované tvary na plech vyložený papierom na pečenie.
Sušíme v rúre vyhriatej na 120°C  1 hodinu.
Sú chrumkavé, výborné.







12 komentárov:

  1. hmmmm, zaujimave...ja robim obdobne keksiky ako ty, ale s mandlami, ale do takych pampusikov....))))
    Marika

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tie susienky sa mi strasne pacia...ja to skusim s mandlami.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. dakujem vam, Miska, Maruska. s mandlami urcite budu vyborne, chystam sa este skusit amarettky, tam idu mandle. orechove zalezitosti su u nas velmi oblubene :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tak ja som asi slabo vyslahala bielka, rozlievalo sa mi to, ked som chcela palicky davat na plech. ALe urobila som to ako som raz videla nieco take robit Nigelu...rozotrela som to na cely plech a pecem to. Uvidim, ak to bude makke, len to nakrajam a ak to bude chrumkave tak to polamem :) ale myslim si, ze budu dobre, pekne medovo vonia.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Miska, urcite to bude dobre - mozes to po vychladnuti posekat v mixeri a ziskas mandlovy krokant na posypanie pudingu, ci inych dobrot, alebo to zmiesat napr s cokoladou roztopenou a vyrobit gulky, urcite by boli tiez mnam. rozliatie sa stalo aj mne, stava sa to vtedy, ked je silnejsia teplota v rure, aspon myslim. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Takze.... na chut su uplne fantasticke!! Chcem ich urobit znova, len si dam zalezat na poriadnom vyslahani bielkov, to som asi odflakla. Ale mam iny problem. U nas nepredavaju papier na pecenie a piekla som to na alobale, co sa mi prilepilo na ten keks a len ledva ledva to ide dole, dost sa s tym trapim. Nemas nejaku radu, co pouzit miesto papiera na pecenie, co sa mi neprilepi na to? A voni to Vianocami! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. tak toto musím mať (vyrobiť).... Miška dáva skvelé recepty!

    OdpovedaťOdstrániť
  8. u nas dostat take silikonove podlozky, aj ja som taku pouzila, myslim ze znesu teplo tak do 200°C, takze kysnute,ani listkove na nich nepeciem. daj si taku zo slovenska poslat ;) tesim sa, ze si spokojna aspon s vonou a chutou,aj ked to celkom nevyslo. tento recept je univerzalny, mozes dat mandle,lieskovce, ine orechy, pripadne ich zmes. a tvarovo tiez neombedzene moznosti. tak prijemne vyhryzanie, papa ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Mnam mnam, uz ma na nich navnadila Miska, urcite skúsim, vyzerajú úzasne!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Krasne obrazky. Tiez ma krem zaujal aj som ho robila. Myslim, ze problem v "netuhnuti" je, ze v povodnom recepte pouzil "double cream" co ma 48% tuku a teda aj ine vlastnosti :-(. Ja som to trochu zahustila solamylom, vizualne pomohlo. ;-) Perfektny blog. Vsetko dobre zelam. Eva

    OdpovedaťOdstrániť
  11. dakujem Evka, ten krem postupne stuhol, potreboval viac casu. ale urcite svoju rolu zohralo aj to,co uvadzas -double cream. budem sa tesit na tvoje navstevy :)

    OdpovedaťOdstrániť

Vložte svoj komentár: