12/08/2014

Škoricovo - mandľová roláda a iné rôznosti



Ako vám plynú decembrové dni? Mne tempom splašených koní. Púšťam si dookola nadupaný playlist, myšlienky mi ulietavajú a povinnosti každodenné aj nekaždodenné pred sebou tlačím, ako keď ohŕňaš čerstvo napadnutý sneh. Je pravda, že k tomu, aby som podala adekvátne výkony potrebujem cítiť, že mi horí za pätami a potom zapnem vrtule a všetko lieta.  Samozrejme, čím viacej úloh, tým väčšia pravdepodobnosť, že niektorý z drobcov zachorie. Mimochodom, dnes ma obaja potešili, lebo už to tak vyzeralo, že sa toho asi nedožijem, ich SPOLOČNEJ SAMOSTATNEJ HRY, ale stalo sa (zázraky sa dejú každý deň). Prikladám dôkaz (trvalo to asi 25 minút):


Matejko: "Ťa z nás už raz odvezú, však?"



Škoricovo - mandľová roláda 

Cesto na roládu:
  • 120g celozrnnej pšeničnej hladkej múky (ak nemáte, dajte polohrubú)
  • 5 vajec
  • 80 g krupicového cukru (upozornenie pre snílkov - celozrnný kuskus nie je to isté ako trstinový cukor)
  • štipka soli
  • 2 čajové lyžičky vínneho octu kameňa (alebo prášku do pečiva, kameň je bezfosfátový PDP)
  • 100 g roztopeného masla
  • 2 lyžice práškové cukru na posyp upečenej rolády
Poleva:
  • 1 dcl zaliatej zomeletej kávy 
  • 1 dcl mandľového likéru Amaretto
  • 2 lyžice krupicového cukru
Náplň:
  • 300 g mascarpone
  • 6 lyžíc práškového cukru
  • mletá škorica - od oka, ako komu chutí
  • 2 lyžice  mandľového likéru Amaretto
  • 250 ml smotana na šľahanie
  • 2 hrsti mleté mandle (nasucho opečené na panvici)


Postup:

Oddelím bielky od žĺtok. Bielky vyšľahám do tuha so štipkou soli. Pokračujem so žĺtkami, ktoré vymiešam do peny s cukrom. Pridám maslo. Múku premiešam s kypridlom a vmiešam do žĺtkovej peny. Opatrne, na viackrát vareškou vmiešam bielkový sneh. Cesto vylejem na veľký plech vyložený papierom na pečenie. Pečiem na 170°C, približne 15 minút, ustrážte si, nech vám nezhorí.   Po upečení ešte za horúca roládu s papierom prehodím na čistú utierku a zviniem do rolky. Tak ju nechám až do úplného vychladnutia. Šlahačku s cukrom vyšľahám do tuha, mascarpone vymiešam so škoricou a likérom. Postupne doň pridávam hotovú šľahačku. Roládu rozviniem, papier strhnem. Plát najskôr zalievam polevou - výdatne, aby hotový dezert bol šťavnatý, nie suchý. Natriem plnku, zasypem  mandľami a zviniem.  Hotovú roládu posypem mletou škoricou a nechám cez noc odležať v chlade. nie je presladená a podobne ako tiramisu potrebuje svoj čas, aby ňou chute dokonale prešli. Podávam pri sviatočnej príležitosti nakrájanú na plátky so šálkou čerstvej kávy. 



Ešte vám chcem poreferovať, že správy odo mňa môžete objaviť aj v niektorých médiách:

S tvorcami regionálnej stránky Bytčan sme sa dohodli na pravidelnej spolupráci v rámcie sekcie RELAX. Články tu zverejnené na blogu nenájdete. Pred pár dňami zverejnili recept na medové záviny - takéto:




Bistro.sk príležitostne uverejní odkaz na môj blog, prípadne im napíšem podľa zadanej témy. Naposledy sme dumali o pečení  medovníčkov, možno drobné rady uvítate. Správy z Bistra sú prelinkované na portál Diva.

Prehŕňam sa organizovaným neporiadkom na mojom stole - ešte tu mám pre vás pozvanie na Vianočný malý trh v Bytči, ktorý poriadajú manželia Filekovci. Žiaľ, nie je v mojich silách, aby som sa tentokrát trhu zúčastnila ako trhovníčka, i keď naposledy to bolo mimoriadne príjemné. Mám pred sebou náročný týždeň a tiež  víkend plný rodinných osláv. Budem potešená a plánujem sa na trh vydať a zopár podarúnkov tam uloviť, tiež nasať a  zachytiť (pre vás)  objektívom atmosféru  jedinečného podujatia. Na trhu vystúpia deti zo základných škôl - koncom týždňa si užijem radostné  pečenie koláčikov pre 80 detí.




V sme vo finále. Áno, napadol nám prvý sneh, ale hneď aj zmizol. Krásna ukážka našej pominuteľnosti. Stihli ste si odlomiť konárik čerešne do vázy? Na toto mám môjho tatu a už teraz sa neviem dočkať jej kvetov.



Majte sa najkrajšie ako viete, carpe diem ♥






9 komentárov:

  1. Wooou Andrejka rolada vyzera super mňamkovo a fotky zase fajn...Pozdravujem a krásny advent prajem.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. pjekné pjekné... čerešňu som u oca vybavovala ja, najprv piskoval a po mojom naliehaní, že deti nech vidia, ako rozkvitne v zime kvet, povedal, že čo by teda neurobil pre nás :)
    sniežik pjekný, snáď ešte bude .
    Na párty sa teším, a na chudú teba aj na jedlo, dúfam, že bude aj niečo nezdravé pre mňa :)
    Matejko je vtipný, asi tú hlášku počúva často :))))
    papa v nedeľu *

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ou, a tvoje hosťovanie v médiách ma tiež teší! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Hmmm .... takové dobroty můžu:-))) A sníh též ... jen se ukázal, jako že ještě existuje, a hned zmizel:-))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. tú vôňu už normálne cítim :) koláč vyzerá bááječne

    OdpovedaťOdstrániť

Vložte svoj komentár: