9/04/2014

Bedle na spôsob držkovej


Tento rok sezóna hubárom praje, a keďže môj otec je nadšený hubár,  neprejde týždeň, aby sa huby neobjavili v našom jedálničku. Keď nám naposledy  nadelil z bedlí (predstavte si také vysmážané s domácimi zaváraným uhorkami a krajcom čerstvého chleba), zahlásil niečo v  zmysle, že na hubách sa stravuje už 4 týždne a schudol 4 kg. On ako človek žijúci aktívnym a asketickým spôsobom  života to vôbec nepotrebuje.  Tiež je  vášnivý turista, ktorý nevynechá žiadnu príležitosť loziť po horách. Chcem sa s vami na tomto mieste podeliť o jeho "selfie",  ktorú poslal medzi inými fotkami z víkendového výstupu na Miedzianie v Poľských Tatrách.


  


Keď som sa pred pár dňami na sociálnej sieti vystatovala viedenskými rezňami z bedle, jeden kamarát to komentoval poznámkou "Ada, aj ja hrozne lubim, ale uz ich vyssi level, nielen v trojobale...-D Skus si z nich urobit "drzkovu"! Cosi zakazne...-DDD", nebolo mi viacej treba. 

Takže poslednú čerstvú dodávku bedlí  som pripravila na spôsob držkovej.  Držkovú je delikatesa, ale nie z mrazených polotovarov, ktorým naša babka hovorí, že sú ako fľuspapier, ale z poriadnych bielych držiek, doma prepraných  a  prevarených v niekoľkých vodách.  Taká poctivá držková...prišla som jej na chuť až v dospelosti. Ako malá som ju neznášala a k mojim ranným spomienkam patrí aj tá,  ako ma mama uplatila  pastelkami, ak zjem tanier držkovej. 

Bedle na spôsob držkovej

•  5-7 veľkých klobúčikov bedle jedlej
•  1 väčšia cibuľa
•  2 polievkové lyžice domácej masti
•  1 čajová lyžička drvenej rasce
•  2 čajové lyžičky sladkej mletej papriky
•  3 strúčiky cesnaku
•  majoránka
•  hubová morská soľ (spomínaná tu)

Masť roztopím a cibuľu spolu s rascou na nej restujem do zlatista. Pridám umyté a "na držky" pokrájané bedle. Pridám mletú papriku, pretlačený cesnak, soľ. Podlejem vodou - nie veľa, tak odo oka, aby držky boli ponorené.

Dochutila som  pikantnou koreniacou zmesou, ktorú mi v lete priniesla Marečka z Talianska. Obsahuje sušené plátky cesnaku, zrniečka feferónky, bazalku, petržlenovú vňať a kapary.

Do rozdusenej polievky pridám  špecle na vyvarenie. Po 15-20 minútách vypínam, už len rozmrvím v dlaniach sušenú majoránku a hotovo. Krok so špeclami môžete vynechať a  polievku  podávajte klasicky s chlebom. V zdravej verzii nahraďte masť rastlinným olejom a jedzte samotné, prípadne zahustite ovsennými, či pohánkovými vločkami.

Chutí znamenite!





Na moju veľké radosť, jeseň už neodbytne klope na dvere:









4 komentáre:

  1. Andrejka si mi zase padla do rany...bedli mame a držkovu nepoznáme :-)) Heh...pri najbližšej nadielke určo vyskúšam, ja veľmi rada skúšam nove recepty a zapisujem čo u nas prešlo a ujalo sa :-)) toto by malo prejsť, huby u nas kvitujú. Krásne fotky si zase nafotila. Ahoooj.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem Ti Majka, hubových inšpirácií veru nikdy nie je dosť. nech vám padne na úžitok!

      Odstrániť
  2. ja by som nezjedla ani ani, ale potešili ma fotky :) cmuk

    OdpovedaťOdstrániť

Vložte svoj komentár: